Vertrek - Reisverslag uit Bissau, Guinea-Bissau van Lieve Jacques - WaarBenJij.nu Vertrek - Reisverslag uit Bissau, Guinea-Bissau van Lieve Jacques - WaarBenJij.nu

Vertrek

Door: Lieve

Blijf op de hoogte en volg Lieve

06 Februari 2020 | Guinea-Bissau, Bissau

06-02-2020

Eindelijk na drie jaar afwezigheid, heb ik besloten weer een bezoek te brengen aan het landje dat altijd ergens in mijn hoofd aanwezig is en nog altijd deel uitmaakt van mijn toekomstplannen. Ik ben een slechte planner en het kost me dan ook weer veel tijd om te bedenken wanneer en hoe ik deze reis weer eens zal aanvatten. Ik wil niet meer via Gambia reizen. Het kost tijd en hoe vaak heb ik deze reis nu al gemaakt. Toch ben ik elke keer weer onzeker over hoe lang elk traject is, waar ik precies moet zijn en wat het kost. Wanneer blijkt dat ik voor ongeveer dezelfde prijs ook rechtstreeks op Bissau kan vliegen besluit ik dat nu toch eindelijk eens een keer uit te zoeken. Het wordt februari, toch nog eens een keer Carnaval vieren en wanneer Gill laat weten dat ze rond die tijd ook wil gaan om hun pleegzoon op te zoeken is de kogel door de kerk.

Ik boek de reis en maak twee stomme fouten. In de reis naar Lissabon zit alleen handbagage. Het kost ongeveer 450 Euro om 10 kilo ruimbagage bij te boeken, een beetje veel. Dan reis ik maar met 12 kg handbagage. Gelukkig moeten er geen warme winterkleren mee. Plek voor cadeautjes is er dan ook niet. Op de terugreis zullen dit keer niet veel cashewnoten en pinda's mee kunnen, dat is wel jammer. De tweede fout is dat ik 3 weken boek in plaats van de 4 weken die ik in mijn hoofd had. Ook niet echt een drama omdat ik niet vanuit Gambia vlieg.

Dan stelt zich de vraag waar ik ga verblijven. Ik boek meteen de week van Carnaval in een Airbnb voor mezelf en Gill. Dat die nu ook daar bestaan is wel bijzonder. Carnaval is een periode dat er wel eens toeristen uit Gambia en Senegal overkomen en er dus niet makkelijk een goedkope logeerplek te vinden is. Daarnaast wil ik dan ook graag een beetje in de stad zitten. Tegen de tijd dat ik eindelijk besluit te boeken is er nog maar één Airbnb over. Gelukt! Over de eerste twee weken blijf ik twijfelen. Zal ik de Airbnb bijboeken, zal ik Gidia vragen of ik bij haar terecht kan, wil ik in Pilon bij de familie logeren, ik blijf maar twijfelen en langzaam maar zeker komt de reis dichterbij.

Wanneer ik op een druilerige, koude zaterdag me wat zit te vervelen op facebook raak ik aan de praat met Tchatcha in Portugal en Sam Maykel in Bissau. De familie blijkt aardig uitgewaaierd. Miguel zit als sinds januari 2019 in Portugal voor medische behandeling. Hij heeft een oogoperatie ondergaan die goed verlopen is maar heeft nog andere gezondheidsproblemen waarover ik geen duidelijkheid krijg.
Tchatcha is op een reis naar Hongkong (over de reden van die reis is hij erg onduidelijk) illegaal in Portugal blijven hangen waar hij nu aan het werk is als metselaar en hoopt (of zegt te hopen) daar een opleiding te gaan doen. Alleen, hij kan dat niet betalen. Ik raak wat geïrriteerd dat hij na drie jaar zonder contact het woord geld alweer na twee zinnen laat vallen. Hij vraagt niets, maar suggereert en denkt me in te pakken met een verhaal over een master programma in toerisme . Hij gaat er van uit om dan mijn registratie van mijn reisbureau BinoBaiBisssau over kan nemen. Dat dit nooit geregistreerd gestaan heeft vindt hij duidelijk vervelend. 'We gaan in elk geval samenwerken in de toekomst' is zijn mening. Ik ben daar minder zeker van.
Ook de oudste broer, Ndeguide, zou in Portugal zitten. De precieze omstandigheden zijn me niet duidelijk.
De laatste van de kinderen, Tchi, studeert voor zover ik weet al een aantal jaren in Porto of Coimbra. Dat betekent dat van het hele gezin alleen Maria en Sam Maykel nog in Bissau zijn. Maria is al maanden bezig met en visumaanvraag om Miguel te gaan bezoeken, ik ga er van uit dat dat ook niet meer lukt, maar dat hoor ik snel. De garantverklaring die ik stuurde is officieel niet meer geldig en een nieuwe wil ik eigenlijk niet sturen. De kans dat ze dan niet terugkomt onder deze omstandigheden vind ik te groot en dat zou me wel eens duur te staan kunnen komen (tot 10.000 Euro...).

Het gesprek op facebook met Sam Maykel loopt anders. Hij dringt er op aan dat ik thuis kom logeren en, met deze situatie is het ineens best een aantrekkelijk idee. Ik zeg uiteindelijk toe.
Voor vertrek belt Afonso nog even. 'We gaan zaterdag naar Pefine de Arreia, ik heb al palmwijn en vis besteld...'. Morgenmiddag zit ik in Bissau – 32graden, 0% kans op regen, luchtvochtigheid 20%, wind 13 km/h. Het kan nu al niet meer stuk!
Groet!

  • 06 Februari 2020 - 14:36

    Ernst Schade:

    Cara Lieve, ik vroeg mij al een tijd af wanneer je weer ons geliefde Guinee-Bissau zou gaan bezoeken. Nu dus en ik kijk uit naar je altijd boeiende verslagen.
    Boa viagem, Ernst

  • 06 Februari 2020 - 15:11

    Steven:

    heb een heel goede reis en dito tijd daar. hopelijk vind je 't land net zo prettig als je het op zijn prettigs kent. en graag veel foto's van Catió en mantenhas manga del lá. heel veel plezier en we gaan je vrolijk volgen. S.

  • 06 Februari 2020 - 16:38

    Ruud:

    Hoi Lieve,
    Nou dat wordt weer leuk , jou reisverslagen, gelukkig ben ik met pensioen, dus alle tijd om de uitgebreide verhalen te lezen.
    Het ga je goed daar .
    Groet Ruud

  • 07 Februari 2020 - 07:59

    Elly:

    Hoi Lieve

    Geniet van je reis. Voor die tijd al veel hobbels overwonnen.

    Groet Elly

  • 09 Februari 2020 - 21:38

    Ida:

    Hoi Lieve, Jouw schrijven doet me gelijk alweer verlangen naar G.Bissau, Heerlijk.! Wat aanloop-foutjes, maar met weinig bagage in G.Bissau, heeft ook weer voordelen. En, je kunt er alles kopen". Ik, en ook Michiel, blijven je volgen, als we tenminste verbinding behouden in Suriname (waar we 11/2 naartoe reizen.
    Wens je een heel goeie tijd, n groet Gidia en andere bekenden, van ons. Liefs, Ida.

  • 09 Februari 2020 - 23:34

    Gert:

    Hier je sobrinho Gert, die ook ergens in Portugal zit, soms zelfs met internet. Hij verlangt wel naar het klimaat daar, maar naar Bissau?? Toch komen we ooit met z'n vieren terug, maar doe voorlopig maar wat oud-strijders de groeten van Tio Melho.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guinea-Bissau, Bissau

Na drie jaar afwezigheid

Eindelijk weer eens iedereen zien.

Recente Reisverslagen:

01 Maart 2020

Afscheid

26 Februari 2020

Karnaval

19 Februari 2020

week twee

14 Februari 2020

Gabu - Bafata

14 Februari 2020

Wat een start
Lieve

Advies en ondersteuning reizen naar Guinee Bissau - www.binobaibissau.nl Freelance vertaler - doeltaal Engels, brontalen Nederlands, Frans en Portugees

Actief sinds 08 Okt. 2008
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 92161

Voorgaande reizen:

07 Februari 2020 - 28 Februari 2020

Na drie jaar afwezigheid

19 December 2016 - 08 Januari 2017

Een droom achterna

14 December 2015 - 11 Januari 2016

Reis december - januari 2015-2016

13 Februari 2015 - 13 Maart 2015

Reis februari 2015

05 Oktober 2011 - 05 Mei 2012

Reis 2011-2012

02 December 2010 - 02 April 2011

Reis 2010-2011

13 November 2009 - 07 Mei 2010

Reis 2009-2010

Landen bezocht: