Geen 1 april grap - Reisverslag uit Bissau, Guinea-Bissau van Lieve Jacques - WaarBenJij.nu Geen 1 april grap - Reisverslag uit Bissau, Guinea-Bissau van Lieve Jacques - WaarBenJij.nu

Geen 1 april grap

Door: Lieve

Blijf op de hoogte en volg Lieve

06 April 2010 | Guinea-Bissau, Bissau

De schijnbare rust werd weer verstoord op 1 april. De vage hoop bij sommigen dat het om een aprilgrap ging was snel verdwenen. Het eerste verschijnsel bij onrust in het land is de muziek op de radio. Er wordt meteen overgegaan op oude nummers van Zé Carlos en recentere van Super Mama Djombo of Zé Manel. Deze muziek klinkt als wat oudere socialistische revolutionaire muziek maar de teksten, zeker van de modernere muziek, zijn kritisch op het gedrag van de huidige (vooral PAIGC dus) regeerders van dit land.

Helemaal onverwacht was het natuurlijk niet. Sinds eind december zat de eerder gevluchte Chef Staf van de Marine, Bubo Na Tchute, in het UN gebouw waar hij een soort asiel had gekregen. Een situatie die natuurlijk niet eeuwig voort kon duren. Hoewel het onderwerp steeds minder vaak in het nieuws kwam wisten vriend en vijand dat de partijen in een soort patstelling stonden. De UN kon hem niet wegsturen, de regering kon zijn veiligheid niet garanderen en Bubo zelf wilde niet naar één van de andere buitenlanden die hem asiel aanboden.

Bubo werd ervan verdacht in 2008 een poging tot staatsgreep of moord op oud president Nino gepleegd te hebben. Dit ontkent hij in alle toonaarden. Daarnaast wordt hij verdacht van zeer grote betrokkenheid bij de narcotica handel. Het huis, of beter, het appartementsgebouw dat hij in de buurt van het vliegveld aan het bouwen is getuigt in elk geval van niet reguliere inkomsten en drugs liggen dan natuurlijk erg voor de hand.

Donderdagochtend had hij er genoeg van en stapte op bij de UN. Hoe dit precies verliep weten we niet, hij verklaart dat hij uit vrije wil vertrokken is. Zowat tegelijkertijd werd de 1ste minister, Cadogo, opgepakt door militairen. Dit lijkt toch op een wat meer georganiseerde actie. In de loop van de dag komt met mondjesmaat informatie vrij. Er is overleg tussen de 1ste minister en de militairen; hij wordt vrijgelaten en de chef van het leger, Zamora Induta, wordt opgepakt en gevangen gezet. De president laat niets van zich horen.

Wanneer ik langs het kabinet van de 1ste minister rijd, staan daar massaal mensen te protesteren en te scanderen voor vrijlating van hun 1ste minister. Voor Bissau is dit een bijzondere vertoning. De bevolking is meestal erg rustig en houdt zich meer dan gedeisd. Het is duidelijk dat ze er absoluut tabak van hebben. Dit kan toch ook niet zo door blijven gaan. Elke keer wanneer men begint te denken dat het eindelijk eens de goede kant op gaat, gebeuren er weer dit soort zaken. De vice-chef staf van het leger dreigt dat hij de 1ste minister laat vermoorden als het volk niet verdwijnt. Zijn toespraak is erg gewelddadig en belooft niet veel goeds. Ook Bubo laat zich interviewen en loopt allerlei beschuldigingen te uiten, zowel aan de 1ste minister als aan de gevangen chef staf, maar ook aan de bevolking die hij verwijt dat ze Cadogo de hand boven het hoofd houden, ondanks het feit dat hij toch een crimineel zou zijn, en dat niemand op straat is gekomen om hem te verdedigen....

Ondertussen wachten we af. Een paar consequenties van de crisis wil ik jullie niet onthouden:
Een groot cultureel project, Hip Hop Harmony, dat zich voor een groot deel in Bissau zou afspelen is afgelopen zaterdag naar Dakar uitgeweken en komt voorlopig niet terug;
Een RTP festival afgelopen weekend is geannuleerd;
Een festival van traditionele en moderne muziek in Catio is van de baan;
De organisatie van een groots optreden van Salif Keita in Bissau eind deze maand is geschrapt omdat de veiligheid niet gegarandeerd kan worden.
En dit is dan alleen een greepje uit de culturele activiteiten.
Voor bijvoorbeeld toerisme is dit ook weer een klap. Ondanks het feit dat niemands veiligheid in gevaar is, is dit geen aanbeveling. Naast veiligheid moeten er ook garanties van vluchten en open grenzen zijn. Hoewel dit keer alle vluchten doorgang gevonden hebben, heeft het maar weer een haartje gescheeld.

Hoewel het natuurlijk niet helemaal te vergelijken is met vorig jaar toen de president en de chef staf van het leger vermoord werden, voelt het voor mij wel hetzelfde. En ik hoef hier natuurlijk niet te blijven, voor Guineers is het weer een slag in hun gezicht. Weer zoveel stappen terug. Weer minder hoop voor de nabije toekomst.

Morgen komt de nieuwe Nederlandse Ambassadeur uit Dakar zijn geloofsbrieven aanbieden. Er is een vervroegd Koningingedag feestje op het Nederlandse consulaat. Het is natuurlijk niet het meest geschikte moment voor een Ambassadeur om een land te leren kennen. Laat ons hopen dat hij ook oog heeft voor de andere kant van Guinee Bissau. De kant die mij, en met mij gelukkig ook veel andere buitenlanders, aan dit landje bindt.

Lieve

• 06 April 2010 - 20:47

Jacinta:

Bedankt voor de extra informatie over de laatste perikelen uit GB. Zo toe horen blijft het nog wel even spannend daar. En dat nadat ik tegen mijn kinderen gezegd had dat we volgend jaar maar weer eens naar Sao Domingos moesten gaan.

• 06 April 2010 - 22:55

Elly:

Lieve Lieve,
    Wat een toestand. Is het niet gevaarlijk voor jullie? Ik zou je een andere 1 april toewensen.
    Hoop maar dat het goed afloopt.
    Liefs,Elly
    Alice Springs

• 07 April 2010 - 19:56

Anke Beunes:

Net terug na een heerlijke tijd in Guinee Bissau en nu dit weer.Icco heeft net besloten om met Guinee Bissau door te gaan, nu maar hopen dat het goed afloopt, bedankt voor je info

• 09 April 2010 - 10:47

Leen:

Een processei van Echtenach? 2 vooruit, 1 terug achteruit. Zolang mensen als jij er in blijven geloven.
    Hou je taai

• 11 April 2010 - 21:14

Ussu N'djai ( Musico:

Hoi Lieve, muito obrigada pa bu bom informacao, pa bia i bom assin pa anos ku sta fora de Guine pa no bata si bi di no terra. Obrigada Ussu N'djai ( musico)

• 23 April 2010 - 21:02

Ivar:

He Lieve,
    Wat een verhalen, ongelofelijk... Ik ben blij te lezen dat jij ook de mooie kant ziet. Klopt het dat je 7 mei terug komt naar Nederland? Als je zin en tijd hebt moet je maar even langs CW lopen.
    groeten Ivar

• 26 April 2010 - 08:46

Kate:

Hoi Lieve,

Inderdaad, wat vervelend en naar weer voor de Bissauers, er komt geen einde aan lijkt het wel. Sterkte weer met het weggaan deze komende tijd. Groetjes aan Alfonso en als je haar nog ziet Odette.

• 26 April 2010 - 20:16

Wies:

Hallo Lieve,

bedankt voor weer een serie prachtige reisverslagen vanuit jouw Guinea Bissau. Ik heb ervan genoten.
    Groet en sterkte straks in ons vlakke land.
    Wies

• 06 December 2010 - 14:56

Wilbert:

ha die Lieve,
    hoe is het om weer thuis te zijn???
    groetjes,
    wilbert K.